L’alumnat disruptiu i problemàtic no sol acceptar mesures imposades per altres, i menys pels professors, per tant i per superar aquesta resistència, sol funcionar el fet de demanar-los una solució, i exigir-los la seua implicació en ella (¿Què proposes?, ¿A què et compromets?). Durant la negociació cal deixar clar que no es toleraran situacions disruptives i que es innegociable el fet de que deu canviar d’actitud.
Realment el que hem d’aconseguir, és que aquest alumnat siga capaç d’assumir pactes i compromisos que els ajuden a adonar-se’n de que aquesta és la forma d’evitar sancions, a més, de permetre la substitució del control extern a càrrec del professorat pel propi autocontrol per part de l’alumne.
Però pensem, qualsevol pacte o compromís no té sentit si no és eficaç, més bé diria, que de no ser eficaç, és contraproduent, per això aquest deu ser:
1º.- De fàcil seguiment per part de l’alumne i del professor, tenint en compte que per a qui no deu ser una càrrega excessiva, és per al professor que ha fer el seguiment d’aquest.
2º.- Sol•licitat per l’alumne amb la finalitat d’evitar una sanció. És per això que si no veiem una clara intenció per part de l’alumne de complir-lo no convé forçar-los.
3º.- Reforçat positivament cada vegada que s’aconsegueisca una fita, encara que parcial, amb la fi que l’alumne consolide el canvi d’actitud animant-lo a seguir en aquesta línea.
4º.- Detingut, en cas de no detectar un canvi d’actitud, passant immediatament a l’aplicació de les mesures sancionadores, deixant així clar, que no són negociables els pactes o compromisos acordats.
El que realment intentem aconseguir amb el compromís o pacte, és resoldre conflictes futurs, no el ja passat. Per tant, aplaçar les mesures disciplinaries, encara que es continue amb el procés sancionador (expedient disciplinari), trasllada a l’alumne la responsabilitat de decidir si s’apliquen o no les mesures sancionadores, comprometent-lo a canviar o eradicar determinades conductes negatives.
Cal destacar que aquest és un instrument més, i que no és la solució a tots els problemes que generen els alumnes conflictius, però si aconseguim que comence a funcionar, farem del respecte a pactes i compromisos, el pilar sobre el qual s'han de basar les relacions entre els membres del centre educatiu, evitant així futures conductes disruptives que acaben influint en el clima de l'aula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada