La cita del dia


“En els moments de crisi, només la imaginació és més important que el coneixement”
Albert Einstein

dijous, 31 de maig de 2012

Activitats evolució


a) Un agricultor li comenta a un altre, no se que passa però sembla que els insectes que tenim als taronger s’acostumen als plaguicides que emprem i aquests deixen de fer-los efecte. Si una cosa així deu estar passant, perquè encara que he augmentat la dosi, no hi ha forma de matar-los. Sols l’altre dia quan vaig canviar de marca i de principi actiu, es va notar l’efecte i van morir molts. Intenta explicar-los amb les teues paraules que és el que està passant des del punt de vista de la teoria darwinista.

b) Uns biòlegs moleculars han comparat les seqüències d’aminoàcids de les cadenes polipeptídiques de l’hemoglobina en algunes espècies de mamífers, i han anotat el número de diferències que presenten en aquesta seqüència. Els resultats que han obtingut són el que apareixen en la següent taula:

Ximpanzé        0


Goril•la           2                2

Rhesus          12              12            14

Cavall           43              43            15            43

                Humà         Ximpanzé   Goril•la     Rhesus

 
Analitza els resultats i construeix un arbre filogenètic amb les dades obtingudes.

c) Quina de les dues poblacions d'insectes pal, "Bacculum extradentatum" presentaraàn una major variabilitat, la que esta formada per individus partenogenètics (reproducció sexual), o aquella que els seus components són el resultat de la reproducció sexual. Raona la resposta.

d) A continuació apareixen alguns exemples que podrien explicar perquè dues poblacions poden deixar d’intercanviar gens:

• Les flors maduren en diferents estacions de l’any

• El festeig que desenvolupa el mascle no es reconegut per les femelles d’una d eles poblacions.

• Un barranc amb aigua continua ha separat a les dues poblacions evitant que es puguen trobar els individus de les dues poblacions.

Intenta raonar en cadascun dels casos si la barrera és, ecològica, geogràfica o etològica. Saps cap altra que puga afectar a dues poblacions d’una mateixa espècie i per tant facilitat l’especiació.

e) Dues poblacions de piranyes viuen en dos rius diferents del Brasil i per tant no es poden creuar i deixar descendents. Aquest fet significa necessariament que es trata de dues espècies diferents. Raona la resposta.



dimecres, 30 de maig de 2012

L'energia als ecosistemes


Per poder realitzar les funcions vitals (nutrició, relació i reproducció) els éssers vius necesiten energia. La font d’energia que utilitzen els ecosistemes és la procedent del Sol. Aquesta energia lluminosa és captada per les plantes gràcies a la presència de pigments (clorofil•les, carotens, xantofil•les) que la utilitzen per fer la fotosíntesi.
La fotosíntesis permet captar l’energia que prové del sòl i transformar-la en energia química, mitjançant l’elaboració de molècules de glucosa que retenen aquesta energia. Posteriorment aquesta glucosa pot ser utilitzada com a font d’energia o bé ser transformada en d’altres molècules necessàries per al desenvolupament dels organismes, com proteïnes, lípids o d’altres tipus de glúcids. Els organismes autòtrofs són, per tant, la porta d’entrada de tota l’energia que fa funcionar els ecosistemes. Tot això els situa en la base de l’alimentació de la resta d’éssers vius.
Els organimes heteròtrofs obtenen mitjançant l’aliment l’energia que acumulen les plantes i les algues. Això ho fan mitjançant un procés anomenat respiració. La respiració és el procés contrari de la fotosíntesi. En aquest cas els organismes “cremen” la matèria orgànica per obtenir l’energia que conté.
Aquesta energia química que conté la glucosa, es gastada tant en els animals com en les plantes, per fabricar parts del cos, relacionar-se amb l’entorn, mantenir-se viu, mantenir la temperatura, reproduir-se, etc.
Una part d’aquesta energia química que es gastada es transforma en calor i escapa del cos. Aquesta calor també es una forma d’energia, l’energia calorífica. Aquesta energia calorífica no pot tornar a ser aprofitada per cap organisme viu.
L’energia en els ecosistemes flueix en una sola direcció, des del Sol als descomponedors, passant per tots els nivells tròfics (fotosintetitzadors, herbívors, carnívors), és a dir, presenta un flux unidireccional.
En una cadena tròfica o alimentària hi ha pèrdues d’energia (en forma de calor) cada vegada que hi ha una transferència d’energia d’un nivell a un altre, per la qual cosa, al final de la cadena, s’ha dissipat gairebé tota l’energia que havien captat els fotosintetitzadors inicialment. De fet es calcula que només entre un 10% i un 20%, o fins i tot menys, de l’energia d’un determinat nivell tròfic passa al nivell tròfic superior .

Per baixar la unitat d'ecología, fes un click en el següent enllac

Unitat. Ecologia

dissabte, 26 de maig de 2012

Ens hem deixat segrestar la democràcia.

Estabilitzar el sistema financer sense depurar cap responsabilitat, i seguir individualitzant el benefici mentre sociabilitzem els riscos no ens pot portar a bon port. Aquesta és una solució, no encertada, que aporta més del mateix, així oferint al problema sempre la mateixa solució aquests sistema s’enroca i es fa malbé.
El problema real es que la democràcia està segrestrada pels polítics que segueixen gestionant-la en el seu benefici i no en el de tots.  
Els sistemes naturals ens mostren de forma clara i inequívoca, que la forma en que les poblacions d’éssers vius evolucionen i tiren cap endavant (en cas contrari  desapareixen) es evitant aquells trets que les han conduït a les situacions de crisi, i que d’aquestes es pot eixir, tirant mà de la variabilitat i patrimoni genètic poblacional. Sí, encara que semble mentida, d’aquella mena d’herència col·lectiva que aporten tots i cadascun dels individus d’una població.
La solució als moments de col·lapse sempre han estat ací, es per això que hem de cercar  una nova forma d’actuar davant dels canvis, recercant, rellegint allò que altres feren en moments semblants i que encara que formen part del nostre patrimoni, cap de nosaltres recorda, reincidint en la inèrcia del sistema que cada dia més ens condueix a una situació extrema generada per nosaltres mateixos. Com ja sabem fer-ho, ni ens interessa, ni busquem, la forma en l que els manuals ens contaven com calia fer-ho, i no ens adonem que pel camí hem perdut part de la informació.
Tot aquell sistema natural que no pot donar una resposta correcta i en la mesura adient a un moment determinat de crisi, col·lapsa i cau.
En el fons sembla que no passa res de res, el buit deixat per aquesta població que col·lapsa prompte serà ocupat per un altra que ha estat capaç de oferir la resposta adient en el moment pertinent. Com sempre  el problema és l’elevadíssim preu a pagar per aquella població que s’ha deixat  conduir per un dirigents, negligents, mentiders, i que adoleixen de projectes imaginatius per eixir de la crisi que ells mateixos han generat. La falta de control seriosos i democràtics quan tot va bé, són el taló de Aquil·les de les societats modernes que sacrifiquen el benestar col·lectiu per l’individual, i que miren a un altre lloc mentre no els toque a ells mateixos, sempre tot queda lluny, fins que arriba.
L’Europa dels grans pensadors, Adenauer, Monnet, Schumani i Spinelli pot ser en poc de temps un projecte mort i fossilitzat, que d’aquí un centenar d’anys altres trobaran i desenterraran per mantindre i reflotar de nou el projecte inicial, evitant els errors que ens estan portant al mal lloc on estem.

dijous, 17 de maig de 2012

La intel·ligència emocional, una aliada dels docents

¿Com estic? ¿com em trobe? ¿dic allò que pense? ¿faig allò que vull? ¿conteste sempre la veritat? ¿soc capaç d'escoltar? ¿soc capaç de sentir empatia cap a la resta de gent? ¿em sent acceptat, valorat i apreciat?

Com hem treballat aquests últims dies a classe, sembla que queda demostrat científica i clínicament que les emocions desempenyoren un paper important en la salut de l'individu. tant es així què, la irritabilitat, l'ansietat, les depressions i fins i tot el sentiment de tristesa,  són sense cap dubte emocions tòxiques que poden fer malbé el nostre estat anímic, repercutir en la nostra tasca docent, i per tant la nostra salut.
Recordem que la intel·ligència emocional, no és ni més ni menys, que la capacitat que posseeixen els individus,  per reconèixer els sentiments propis i els de la resta, per motivar-nos, y per controlar de una manera adient les emocions que afloren des de l'interior de nosaltres mateixos i en les nostres relacions amb la resta i amb el medi que ens envolta.
 Alguns autors defenen el fet que en la intel·ligència emocional hi ha cinc aptituds bàsiques:
a) Autoconciència, ser capaços de saber en tot moment el que estem sentint i emprar els resultats per guiar la nostra presa de decisions. Es a dir, avaluar d'una forma realista les nostres habilitats potenciant així la nostra autoestima.
b) Autorregulació, controlar les nostres emocions de forma que aquestes no interfereisquen en les nostres tasques més immediates, si no que per contra, ens faciliten la capacitat de ser conscients del que fem i perquè, recuperant-nos així d'una possible angoixa emocional.
c) Motivació, intentar traure els nostres desitjos per a que siguen aquests els que ens condueisquen als nostres objectius, per a que ens ajuden en la presa de decisions, i per tant, a esforçar-nos en millorar. Sols així ens sentirem animats i lluitadors fronts a possibles contratemps i frustracions.
d) Empatia, més clar aigua, ser capaços de sentir el que la gent del nostre entorn més immediat sent, ser capaços de posar-nos en el seu lloc, en la seua situació. Només així podrem aprendre a compenetrar-nos amb un gran número de persones.
e) Habilitats socials, hem de ser capaços de manejar les emocions en les relacions personals d'una forma adient i civilitzada, es a dir, interpretar adientment les situacions que esdevenen en el nostre entorn socio-cultural. D'aquesta forma podrem interactuar sense problemes emprant habilitats per persuadir, negociar, liderar, i fins i tot sentenciar malentesos i disputes amb la intenció de propiciar una cooperació que en ajude a millorar el treball en equip.


dissabte, 12 de maig de 2012

AR, un institut per a tots




Alumnat i professorat de l’IES Arabista Ribera de Carcaixent han encetat una nova estratègia per difondre la seua oferta educativa. Es tracta d'una presentació multimèdia, Un institut per a tots, que dóna a conéixer com és aquest centre, els estudis que s’hi poden cursar, les activitats realitzades i tot allò que els preocupa, exposat-ho de manera divertida, innovadora i eficaç.

Al llarg del curs 2011- 2012, els alumnes de primer de batxillerat de Valencià: llengua i imatge, han realitzat més de cinc-centes fotografies de les aules, tallers i laboratoris. Han recuperat imatges de moltes activitats extraescolars que es fan al centre: Fira de les Nacions, participació en Com sona l’ESO, Trobades d’escoles en valencià, Certamen Experimenta, Foroimatge, Premis literaris, viatges, conferències, ral·lis...

El treball audiovisual té una durada de 12 minuts. Aquest guió tan original ha estat, elaborat per Carmina Pavia i Alfred Aranda, és una enumeració d'idees (contràries, complementàries, jocs de paraules...) que esdevenen engrescadores. Els alumnes posen veu a les imatges en valencià, castellà, anglés, francés i àrab. La música pertany al disc Jazz Cítric, creat pels professors Marcos Mompó, Adolf i Raül Murillo i l’alumnat del centre. L’edició ha sigut realitzada pel professor Salvador Piera i Gabardó. Hi han col·laborat altres professors, pares i personal no docent.
L’Associació de Pares i Mares d’Alumnes ha patrocinat aquest treball, el qual ha tingut una excel·lent acollida. S’ha difós als col·legis i institucions de Carcaixent així com a les empreses on realitzen les pràctiques en alternança els alumnes dels cicles d’automoció, electricitat i administratiu.

Esperem que aquesta difusió consolide i augmente la matrícula dels alumnes que volen un ensenyament públic i de qualitat.

Tots els implicats valoren molt positivament aquesta experiència. Els alumnes han pogut comprovar la importància que té la difusió de la informació en els mitjans audiovisuals. Ha sigut una manera original d’aprendre que fomenta la imaginació i les relacions personals i professionals entre tots els membres de la comunitat educativa.

Coordinador del projecte
Alfred Aranda

 Per vore el treball audiovisual, AR un institut per a tots, feu un click en el següent enllaç:




divendres, 4 de maig de 2012

Jugar amb l'evolució




L’obra de J.R.R. Tolkien, El senyor dels anells, ofereix una bona oportunitat per demostrar els teus coneixements de CMC. Tolkien presenta un seguit de personatges que enquadra en “races”: orcs, elfs, humans, nans, hobbits, ...

1. Quina circumstància s’hauria de donar per considerar que un elf i una humana foren d’espècies diferents? Justifiqueu la vostra resposta.

2. Considerem que un grup d’humans es desplaça a les cavernes dels nans, on el individus baixets i forçuts són els més ben adaptats al medi. Si els individus de la població d’humans es reprodueixen entre ells després de moltes generacions, acabarien tenint descendents amb aquestes característiques pròpies dels nans? Raoneu la resposta.

A les selves tropicals la majoria de les flors propaguen el pol•len mitjançant insectes o d'altres animals pol•linitzadors. La forma de les flors evidencia una evolució conjunta amb la d'aquests insectes.
Així, la flor de l'orquídia Vanilla planifolia emmagatzema el nèctar en una mena de tub allargat de manera que, l'única espècie que pot arribar-hi, l'abella Melipone yucatanica -de llengua allargassada-, en fer-ho, queda impregnada de pol•len.

a) Com explicaríeu des del punt de vista evolutiu la forma de la flor?

b) Al País Valencià hi ha unes vint espècies d'orquídies del gènere Ophrys que són pol•linitzades cadascuna per una sola espècie d'insecte. Aquestes relacions tan estretes es consideren arriscades per les espècies que intervenen. Quin perill hi ha en aquesta relació tan dependent planta–insecte? Com podria afectar a l'ecosistema la desaparició d'una d'aquestes espècies?




c) La majoria de les plantes, encara que tinguen els dos sexes en un mateix exemplar, tenen una fecundació encreuada, evitant l'autofecundació. Quins avantatges i inconvenients trobes en aquest fet?

Les contestacions a totes les preguntes estan al comentaris, intenteu fer-les abans de mirar.

AVEPMA



Voldria que aquesta entrada servirà per felicitar a un grups d’alumnes de Ciències Ambientals de la UNED que han estat capaços, i mira que això costa, de generar entre tots l’Associació Valenciana d’Estudiants i Professionals del Medi Ambient , AVEPMA ; que encara que va nàixer a finals del 2011, hui en dia i des de fa ben poc compta amb la seua pròpia pàgina on es poden seguir les iniciatives que duen a terme.

Com a professor de molts d’ells, em complau vore com en aquests moments on la crisi econòmica pot i vol passar pàgina a les qüestions mediambientals, encara hi ha un bon grapat de gent sobre la que aquests temes susciten i desperten interés.

 Aquesta és sense cap dubte, una porta més, oberta cap a l’esperança de noves actituds que ens ajuden a tots, i a la societat en el seu conjunt, a cercar nous objectius conductuals, per tal de deixar a les generacions vinents actituds molt més respectuoses amb el planeta en el que vivim.

Esperem que aquesta iniciativa ens ajude a:

 1º.- Millorar la insuficient informació entre la població envers l’educació mediambiental.

2º.- Fomentar el interès creixent que hui en dia hi ha al carrer al voltant dels temes mediambientals

 3º.- Formar persones solidaries amb el patrimoni natural del nostre planeta Terra.

Per visitar-la i conèixer les activitats que realitzen, sols deus fer un click en la següent entrada, així i tot tens un enllaç permanent des d’aquest blog en els enllaços d’interès.