La cita del dia


“En els moments de crisi, només la imaginació és més important que el coneixement”
Albert Einstein

divendres, 4 de maig del 2012

Jugar amb l'evolució




L’obra de J.R.R. Tolkien, El senyor dels anells, ofereix una bona oportunitat per demostrar els teus coneixements de CMC. Tolkien presenta un seguit de personatges que enquadra en “races”: orcs, elfs, humans, nans, hobbits, ...

1. Quina circumstància s’hauria de donar per considerar que un elf i una humana foren d’espècies diferents? Justifiqueu la vostra resposta.

2. Considerem que un grup d’humans es desplaça a les cavernes dels nans, on el individus baixets i forçuts són els més ben adaptats al medi. Si els individus de la població d’humans es reprodueixen entre ells després de moltes generacions, acabarien tenint descendents amb aquestes característiques pròpies dels nans? Raoneu la resposta.

A les selves tropicals la majoria de les flors propaguen el pol•len mitjançant insectes o d'altres animals pol•linitzadors. La forma de les flors evidencia una evolució conjunta amb la d'aquests insectes.
Així, la flor de l'orquídia Vanilla planifolia emmagatzema el nèctar en una mena de tub allargat de manera que, l'única espècie que pot arribar-hi, l'abella Melipone yucatanica -de llengua allargassada-, en fer-ho, queda impregnada de pol•len.

a) Com explicaríeu des del punt de vista evolutiu la forma de la flor?

b) Al País Valencià hi ha unes vint espècies d'orquídies del gènere Ophrys que són pol•linitzades cadascuna per una sola espècie d'insecte. Aquestes relacions tan estretes es consideren arriscades per les espècies que intervenen. Quin perill hi ha en aquesta relació tan dependent planta–insecte? Com podria afectar a l'ecosistema la desaparició d'una d'aquestes espècies?




c) La majoria de les plantes, encara que tinguen els dos sexes en un mateix exemplar, tenen una fecundació encreuada, evitant l'autofecundació. Quins avantatges i inconvenients trobes en aquest fet?

Les contestacions a totes les preguntes estan al comentaris, intenteu fer-les abans de mirar.

1 comentari:

  1. 1. La circumstància que s’hauria de donar per considerar que un elf i una humana foren d’espècies diferents és la impossibilitat de tenir descendència o que, en cas de tenir-ne, aquesta no fora fértil.

    2. Com l’expressió “moltes generacions” queda ambigua, admetrem dos grups de resposta com a vàlids. Poden dir que no tindran caracters de nans ja que, com es reprodueixen entre ells, les modificacions que adopten durant la seua vida (per exemple anar inclinats) no passaran a la descendència ja que no es troben als seus gens.
    També, però, seran vàlides les respostes que indiquen que degut a la pròpia variabilitat humana i a la pressió selectiva de l’ambient, probablement es veurien afavorits els individus de menys alçada els quals, en deixar més descendència, anirien configurant una població d’individus més baixets (la mitjana de l’alçada de la població seria menor).

    3.- Dins de la població d'orquídea Vanilla planifolia han estat seleccionades les que tenien aquesta mena de tub (esperó) de forma allargada. D'aquesta manera asseguren ser pol•linitzades per una única espècie d'insecte (Melipone yucatanica). Així, quan aquest insecte vaja a una altra flor de la mateixa espècie tindrà més possibilitats de ser pol•linitzada. L'insecte, a canvi, rebrà sempre el nèctar, ja que és l'única espècie que pot arribar fins a ell. La selecció natural ha provocat doncs, que els individus amb esperó siguin seleccionats favorablement, es reproduiran més i els seus gens, i per tant característiques, seran més abundants dins de la població (major freqüència gènica).
    La variabilitat gènica inicial, que és seleccionda, es deu a mutacions i recombinacions genètiques durant la meiosi.

    4.- Quan hi ha una relació molt dependent, com és el cas de la planta amb l’insecte, la desaparició d’una espècie pot afectar l’altra, també fins al punt de fer-la desaparèixer.
    L'ecosistema també podria veure's afectat. La influència negativa la rebrien els organismes que estableixen relacions alimentàries, per exemple, amb alguna d'aquestes espècies, ja que veurien reduït els seus recursos. Si alguna espècie s'alimentés exclusivament d'alguna de les dues, també podria desaparèixer, i aquest fet, alhora, podria afectar d’altres espècies de l’ecosistema.
    L’alumnat pot esmentar que les diferents espècies d’un ecosistemes estableixen una xarxa d’alimentació amb múltiples connexions i que per tant la desaparició d’una espècie pot afectar altres".

    ResponElimina