La cita del dia


“En els moments de crisi, només la imaginació és més important que el coneixement”
Albert Einstein

dissabte, 7 de gener del 2012

La globalitat paradigmàtica



En l’actualitat quasi tots els graus universitaris, i per suposat la formació professional reglada, s'inscriuen en el sistema de crèdits.

Es podria sospitar, desgraciadament, que hui en dia aquesta transformació es veu de vegades afavorida per una perspectiva de gestió mercantil. Alguns empresaris sembla que somien en organitzar el planeta de manera que a tot arreu trobem els mateixos mòduls, amb els mateixos continguts, el mateix format temporal perquè tota formació, acadèmica i professional, es puga construir com una acumulació coneixements independents oferits per tot tipus d'institucions, i per suposat de formadors, aconseguits alguns de manera presencial i unes altres, per l’ensenyança virtual en xarxa.

Des d’aquesta perspectiva economicista, n'hi ha prou en saber sumar els crèdits obtinguts per ací i per allà, i per suposat, si la suma és suficient, obtens el corresponent certificat o títol que acredita els estudis cursats o la professió a exercir. El que succeeix cada dia més, és que aquests títols i certificats són reemplaçats de manera progressiva per un porta folis personalitzat que especifica el conjunt d’estudis que s'han seguit, defugint de la pròpia coherència d’aquests. Això sí, el nou sistema facilita els processos d’homologació i de convalidació de assignatures, mòduls i títols en el propi país i en l’exterior, dotant de major flexibilitat i interacció acadèmica en i entre universitats. Universitats que ja no competeixen per tenir els millors estudiants, els millors professors i els millors investigadors, universitats que es nodreixen de la mediocritat endogàmica que generen.

Així doncs, cal pensar que l'estandardització i globalització d’aquests sistemes acadèmics i professionals, poden fer malbé la qualitat del sistema, i la majoria de vegades la coherència de les formacions acadèmiques o professionals; i per a que canvie un sistema i aquest canvi siga efectiu, el motor del canvi deu estar dintre, i a més, es deu creure en ell. Resumint, els efectes del suposat canvi per iniciar una millora en les nostres universitats, pot conduir a situacions oposades a les que teòricament es pretenia aconseguir.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada