dilluns, 22 de febrer del 2010
Importància del clima de l'aula II
¿Com deu ser el clima de l'aula?
Encara que es una decisió que li correspon a cadascú dels docents en funció del grup classe en el que es troba, no ens resultaria gens difícil intentar caracteritzar els extrems entre els que es pot moure :
Trets que el caracteritzen
Favorable
Clima obert, participatiu, ideal, coherent amb la formació integral dels alumnes des del punt de vista acadèmic, cultural, social i emocional, que faciliten la convivència harmònica del membres que interaccionen a l’aula, creant així un context imaginatiu i creatiu que estimule la capacitat de recrear i experimentar a l’aula i fora d’aquesta.
Cooperació, tolerància, autonomia, confiança, cordialitat
Desfavorable
Clima tancat, autoritari, poc participatiu, controlat, poc coherent, on hi ha un clar predomini de qui mana, on les relacions de domini i control, ni faciliten, ni estimulen els processos interpersonals, ni la lliure participació de l’alumnat, i per tant, es produeixen comportaments, en certa mesura negatius, que incideixen tant en el procés de convivència com en el procés d’aprenentatge.
Competitivitat, intolerància, individualisme, reaccions airades i sense cap control, aplaçaments i canvis en les decisions, no assumpció d’errors
¿Quins factors determinen l’ambient a classe?
Entre d’altres:
L’ambient o clima general del centre.
El microespai anomenat aula, en el que en moguem.
Les característiques del grup humà amb els que desenvolupen la nostra tasca, alumnat, equip docent del grup classe.
Les relacions personals entre els membres relacionats amb l’aula, entre professorat, professorat i famílies, professors i estudiants, entre estudiants.
Els objectius que ens hem marcat i el temps del que disposem.
El grau de participació dels alumnes.
Aprenentatge i Ensenyament de la Biologia i Geologia. Dpt. de Didàctica de les Ciències Experimentals. En Salvador Piera i Gabardó.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada