dilluns, 22 de febrer del 2010

Importància del clima de l'aula II


¿Com deu ser el clima de l'aula?

Encara que es una decisió que li correspon a cadascú dels docents en funció del grup classe en el que es troba, no ens resultaria gens difícil intentar caracteritzar els extrems entre els que es pot moure :

Trets que el caracteritzen

Favorable
Clima obert, participatiu, ideal, coherent amb la formació integral dels alumnes des del punt de vista acadèmic, cultural, social i emocional, que faciliten la convivència harmònica del membres que interaccionen a l’aula, creant així un context imaginatiu i creatiu que estimule la capacitat de recrear i experimentar a l’aula i fora d’aquesta.
Cooperació, tolerància, autonomia, confiança, cordialitat

Desfavorable
Clima tancat, autoritari, poc participatiu, controlat, poc coherent, on hi ha un clar predomini de qui mana, on les relacions de domini i control, ni faciliten, ni estimulen els processos interpersonals, ni la lliure participació de l’alumnat, i per tant, es produeixen comportaments, en certa mesura negatius, que incideixen tant en el procés de convivència com en el procés d’aprenentatge.
Competitivitat, intolerància, individualisme, reaccions airades i sense cap control, aplaçaments i canvis en les decisions, no assumpció d’errors

¿Quins factors determinen l’ambient a classe?

Entre d’altres:
 L’ambient o clima general del centre.
 El microespai anomenat aula, en el que en moguem.
 Les característiques del grup humà amb els que desenvolupen la nostra tasca, alumnat, equip docent del grup classe.
 Les relacions personals entre els membres relacionats amb l’aula, entre professorat, professorat i famílies, professors i estudiants, entre estudiants.
 Els objectius que ens hem marcat i el temps del que disposem.
 El grau de participació dels alumnes.

Aprenentatge i Ensenyament de la Biologia i Geologia. Dpt. de Didàctica de les Ciències Experimentals. En Salvador Piera i Gabardó.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada